Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصغر منتظرالقائم، عضو هیئت‌علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، اظهارکرد: ملا محمد باقر مجلسی از یک خاندان بزرگ علمی در شهر اصفهان متولد شد.پدر ایشان، ملا محمد تقی، از فقها، مفسرین، محدثین و شارح دعاها و زیارات شیعه و شاگرد شیخ بهایی بود که شرح کتاب «من لا یحضره الفقیه» از کارهای مهم اوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در مورد پدر بزرگ علامه مجلسی به‌نام«مقصود علی»،گفت: وی از سخنرانان مشهور شهر اصفهان بود و چون در مجلس آرایی مهارت فراوان داشت، به نام «مجلسی» نامیده شد. نسل این خانواده به علامه ابونعیم اصفهانی می‌رسد؛ شخصیتی بسیار بزرگ و نویسنده کتاب مشهور ذکر اخبار اصفهان که در حدود سال 430 هجری قمری فوت کرده است. لذا ایشان(علامه مجلسی) از خاندانی نسل اندر نسل اهل علم و دانش و بود.منتظرالقائم ادامه داد: خود علامه محمد باقر مجلسی در سال 1037 متولد شد و پدرش از کودکی آرزو داشت که وی اهل علم و دانش باشد و به همین سبب از همان کودکی در مسجدی در اصفهان به همراه پدرش در نماز جماعت شرکت می‌کرد. ایشان شخصیتی علمی دارای دانش فقهی بالا بود که به نقل از سید نعمت‌الله جزایری حدود 1000 شاگرد را تربیت کرد، زیرا ساخت نیروهای علمی برای هدایت جامعه برای وی اهمیت زیادی داشت.وی گفت: ایشان در عرصه پژوهش نیز کارهای بزرگی از جمله نوشتن کتاب بحارالانوار که در نوع خود بی‌نظیر است و جامع احادیث شیعه انجام داد.آثار دیگر وی نیز گواه تلاش بسیار ایشان در راه علم است.وی در مورد اقدامات اجتماعی علامه مجلسی بیان کرد: ایشان امام‌جمعه شهر اصفهان بود و به همین سبب مردم زیادی مشکلات خود را با وی مطرح می‌کردند و از ایشان مشورت می‌گرفتند. مسند فتوا و قضاوت در شهر اصفهان هم در اختیار وی بود و از این طریق حکام صفوی و کارگزاران آنها را راهنمایی می‌کرد.عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان ادامه داد: سمت شیخ‌الاسلامی که سمتی اداری بود نیز در اختیار ایشان قرار داشت و حکومت صفوی موظف بود از این طریق با علمای شیعه ارتباط برقرار کرده که مشروعیت خود را به وسیله همین شیخ‌الاسلام‌ها کسب می‌کرد. به‌همین طریق علامه با یک برنامه تمدن ساز در مسائل اجتماعی، اقدامات بسزایی انجام داد.منتظر القائم در مورد تاثیر علامه مجاسی بر دولت صفوی گفت: تا زمانی که علامه مجلسی زنده بود، دولت صفوی تداوم داشت. پس از حدود 25 سال از فوت وی، شاه سلطان حسین به انحراف رفت و دولت صفوی سقوط کرد، در واقع دولت صفوی پس از فوت وی دچار بحران شد و این بحران ناشی از آن بود که فقیهی بزرگ و جامع الشرایط بعد از علامه مجلسی بر دولت صفوی نظارت نداشت.به گفته وی، مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب امل الامل درباره علامه مجلسی می‌نویسد: «مولای جلیل القدر ما ملا محمد باقر دانشمندی است با فضیلت، محقق، مدبر،توانا، فقیه، محدث موثق و جامع همه خوبی‌ها و فضیلت‌ها، جلیل القدر، عظیم الشان، که خداوند حیاتش را طولانی کند».وی با بیان اینکه علامه مجلسی یکی از یکی از پربرکت‌ترین علمای شیعه در تالیف بود، افزود: وی در بعد نظام‌سازی فرهنگی نیز راهبردهایی مهندسی فرهنگی شامل تربیت نیرو، تالیف و تحقیق و هدایت معنوی و اجتماعی جامعه داشت. ایشان سبک زندگی را در قالب سخنرانی و مناجات برای مردم در نماز جمعه بیان می‌کرد.منتظرالقائم در خصوص جریان اخباری‌گری در دوران علامه مجلسی گفت: ما نمی‌توانیم علامه مجلسی را یک عالم اخباری به حساب آوریم، بلکه ایشان بیشتر به احادیث اهل بیت توجه داشت و تالی شیخ صدوق بود. در واقع به بیان خودش، اخباری متعادل بود و این مهم از آثارش که هر کدام از جنبه عقلانیت بالایی برخوردار است، مشخص می‌شود. به‌هر حال اگر کسی که در دولت صفوی منسب اجتماعی داشت، رفتارهای اخباری‌گری تندی نشان می‌داد، نمی‌توانست به فعالیت اجتماعی خود ادامه دهد. البته مشی وی بیشتر احادیث و تاکید بر آن بود.کتاب بحارالانوار او هم موید بر این نکته است.وی در مورد انتقادات وارد بر علامه مجلسی، تصریح کرد: دسته‌ای از دانشمندان غربی انتقاداتی را به ایشان وارد کرده‌اند و ایشان را با شخصیتی در اواخر دوران صفوی به نام ملا محمد باقر اشتباه گرفته‌اند. ملا محمد باقر مجلسی در سال 1111 یا 1110 فوت کرد. در آخرین سال‌های دوران صفوی ملاباشی شهر اصفهان هم ملامحمد باقر خاتون آبادی نام داشت و لذا دانشمندان صفوی شناس غربی گاهی این دو نفر را به جای هم اشتباه کرده‌اند. دولت صفوی 24 سال پس از رحلت علامه مجلسی به دست افغان‌ها سقوط می‌کند و لذا حرف آنان مبنی بر اینکه ایشان عامل سقوط این دولت بودند، نادرست است.وی گفت: لازم است که به همه محققان خود بگوییم باید مجموعه فعالیت‌های دانشمندان ما را به عنوان حکیم مورد بررسی قرار دهند، نه فقط یک بعد از زندگی آنها را که منجر به قضاوت‌های سطحی شود.به همین جهت کسانی که قضاوت‌های سطحی کردند انتقاداتی به علامه مجلسی داشتند که خودشان هم پشیمان شدند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۶۲۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مارکسیسم چه نگاهی به سیاست بین‌الملل دارد؟

   عصر ایران؛ شیرو ستمدیده - ایدئولوژی‌های گوناگون غالبا دربارۀ سیاست بین‌الملل بی‌نظر نیستند. مارکسیسم هم چشم‌اندازی به سیاست بین‌الملل دارد که البته با چشم‌اندازهای سنتی و متعارف به کلی مغایر است. چیزی که رویکرد مارکسیستی به سیاست بین‌الملل را متمایز می‌سازد، تاکید آن بر قدرت اقتصادی و نقشی است که "سرمایۀ بین‌المللی" دارد.

   مارکس در وهلۀ نخست به تحلیل ساختارهای سرمایۀ ملی، بویژه رابطۀ آشتی‌ناپذیر بین بورژوازی و پرولتاریا توجه داشت، اما در نوشته‌های او به طور ضمنی چشم‌اندازی بین‌المللی نیز وجود دارد. به نظر مارکس وفاداری‌های طبقاتی با تقسمیات ملی برخورد دارد. او بر اساس چنین عقیده‌ای در پایان کتاب "مانیفست کمونیست" نوشت: کارگران جهان، متحد شوید!

   در آثار مارکس این ایده به طور ضمنی مطرح شده است که سرمایه‌داری نظامی بین‌المللی است ولی تا قبل از انتشار کتاب مشهور لنین، به نام "امپریالیسم: بالاترین مرحلۀ سرمایه‌داری"، این ایدۀ مارکسیستی با قوت و صراحت یا به شکل کامل مطرح نشده بود.

   لنین معتقد بود توسعۀ امپریالیستی خواست سرمایه‌داری داخلی برای حفظ سطح بالای "سود" از راه صادر کردن سرمایۀ اضافی را نشان می‌دهد، و این به نوبۀ خود، قدرت‌های بزرگ سرمایه‌داری را به برخورد با یکدیگر کشاند و جنگ برآمده از آن (جنگ جهانی اول)، اساسا جنگی امپریالیستی است که برای کنترل و تصاحب مستعمرات در آفریقا، آسیا و جاهای دیگر درگرفته است.

اما مارکسیست‌های جدید یا نئومارکسیست‌ها، به محدودیت‌های الگوی مارکسیسم-لنینیسم کلاسیک اذعان می‌کنند؛ از جمله به این که امپریالیسم حاکم بر اوایل سدۀ بیستم ثابت نکرد که "بالاترین" (یعنی آخرین) مرحلۀ سرمایه‌داری است؛ و آشکار شد این فرضیه که سیاست دولت صرفا بازتاب منافع سرمایه‌داران است، فرضیه‌ای کوته‌بینانه است.

در واقع تا آنجا که نئومارکسیست‌ها "خودمختاری نسبی" دولت را می‌پذیرند، به این باور پلورالیستی نزدیک شده‌اند که مجموعه‌های گوناگونی (درون‌ملی، ملی و بین‌المللی) بر صحنۀ جهانی تاثیر می‌گذارند.

اما ویژگی متمایز چشم‌انداز نئومارکسیستی این است که به رشد و توسعۀ "نظام سرمایه‌داری جهانی" توجه دارد؛ برخلاف مارکسیسم کلاسیک که بر "رقابت بین سرمایه‌داری‌های ملی جداگانه" تاکید داشت.

در تحلیل نئومارکسیسم، ویژگی اصلی نظام سرمایه‌داری عبارت است از سازماندهی منافع طبقاتی بر پایه‌ای بین‌المللی در نتیجۀ پیدایش شرکت‌های چندملیتی.

در این دیدگاه، این شرکت‌ها نه تنها دولت‌های دارای حاکمیت را از جایگاه بازیگران مسلط صحنۀ جهانی محروم کرده‌اند، بلکه خودشان نیز مانند دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، در چارچوب الزامات ساختاری‌ای عمل می‌کنند که متضمن منافع درازمدت سرمایه‌داری جهانی است.   

به عقیدۀ نئومارکسیست‌ها، ساختار جهانی تولید و مبادله بسیار منظم است؛ به این معنا که جهان را به ناحیه‌های "مرکز" و "پیرامون" تقسیم کرده است.

ناحیه‌های مرکز، مانند شمالِ پیشرفته، از نوآوری‌های فناورانۀ سطوح بالا و پایدار سرمایه‌گذاری سود می‌برند، در حالی که ناحیه‌های پیرامون، مانند جنوب کمتر توسعه‌یافته، نیروی کار ارزان تدارک می‌بینند و اغلب وابسته به فروش محصولات‌اند.

این‌گونه نابرابری‌های جهانی، ساختارهایی را در خود منعکس می‌کنند که در سطح منطقه‌ای و درون اقتصاد ملی ایجاد شده‌اند. در حالی که ناحیه‌های منطقۀ مرکزی در در اقتصاد جهانی ادغام شده‌اند، منطقه‌های پیرامونی در واقع در حاشیه باقی مانده‌اند و اغلب به محل رشد ناسیونالیسم قومی تبدیل می‌شوند. از این رو، جهانی شدن اقتصادی با گسستگی ملی همراه است.

این نگاه مارکسیست‌های جدید به سیاست بین‌الملل در واقع از دهۀ 1960 به این سو پدید آمد. مطابق این نگاه، مناطق پیرامونی همواره باید وابسته باقی بمانند. یعنی کشورهای جهان سوم هیچ گاه نمی‌توانند به جمع کشورهای جهان اول بپیوندند.

آندره گوندر فرانک جزو کسانی بود که چنین نگرشی را ترویج می‌کرد. اما پس از ظهور موج سوم دموکراسی در جهان، از اواسط دهۀ 1970 تا اوایل دهۀ 1990 میلادی، معلوم شد که برخی از کشورهای جهان سوم می‌توانند از این جهان به جهان اول بگریزند. یعنی از کشوری "در حال توسعه" به کشوری "توسعه‌یافته" تبدیل شوند.

بنابراین نئومارکسیسم را نیز باید دست کم واجد دو موج جهانی دانست. موج اول مبتنی بر آرای کسانی چو گوندر فرانک است که نور امیدی در انتهای تونل تکاپوی مناطق و جوامع پیرامونی نمی‌بینند، موج دوم نیز متعلق به نئومارکسیست‌های پس از ظهور نئولیبرالیسم و جوامع توسعه‌یافته در مناطق پیرامونی است.

نمونۀ اعلای چنین جوامعی، کرۀ جنوبی است که از 1987 به این سو، حقیقتا توانست در اقتصاد جهانی ادغام شود و از کشوری "در حاشیه" به کشوری دموکراتیک و پیشرفته بدل شود که اقتصادش هم عمیقا مبتنی بر نظام سرمایه‌داری است.

در مجموع به نظر می‌رسد که نئومارکسیسم هنوز گرفتار میراث اصلی مارکسیسم، یعنی بدبینی به جهان سرمایه‌داری است؛ به این معنا بهروزی عمومی بشر در جهانی مبتنی بر نظام سرمایه‌داری را اساسا ناممکن می‌داند.

انتقادهای بی‌پایان نئومارکسیست‌ها از سرمایه‌داری جهانی یا آنچه که نئولیبرالیسم می‌خوانندش، دقیقا ریشه در چنین نگرشی دارد. اما تحولات اخیر جهانی بویژه در منطقه خاورمیانه، یعنی رشد اقتصادی و پیشرفت قابل توجه کشورهایی نظیر عربستان و امارات و قطر نیز در آستانۀ تبدیل شدن به چالشی جدید برای نگاه نئومارکسیسم و کلا نگرش مارکسیستی به سیاست بین‌الملل است.

مطابق این نگرش کلان، بهروزی و پیشرفت برای کشورهای به اصطلاح عقب‌مانده، در ذیل نظام بین‌المللی سرمایه‌داری ناممکن است؛ اما واقعیات مشهود اخیر، نه فقط در شرق آسیا بلکه در برخی کشورهای عربی خاورمیانه، نافی این مدعا به نظر می‌رسند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سرمایه‌داری جمعی چیست؟ دولت سرمایه‌داری چیست؟

دیگر خبرها

  • ورود بانوان به ورزشگاه تصمیم نظام بوده است
  • مارکسیسم چه نگاهی به سیاست بین‌الملل دارد؟
  • حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
  • اساتید دانشگاه سرآمدان فرهنگی جامعه هستند
  • برای آموزش و پرورشی که سرپا نیست
  • قدردانی از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان سازی جمعیت
  • ردادی: مردم با حضور در انتخابات مجلسی قوی را رقم بزنند
  • معیار تعرفه خدمات مهندسی نباید قیمت ماست باشد
  • «باغ حاجی» از بیم تخریب تا امید آبادانی
  • یک کارشناس انرژی : موفقیت دولت در تقویت شبکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم